lördag 8 april 2017

738 Stilla jag på dej vill akta




DEN STILLA GUDAKTIGHETEN

1. Stilla jag på dej vill akta, 
o min Jesus, all min tid,  
i din sannings ljus betrakta 
vad som här tillhör min frid,
i din kärlek mej få värma,
till din salighet mej närma. 

2. Stilla jag mitt kall må sköta 
med all trohet, flit och fröjd 
och en okänd framtid möta 
med Guds helga vilja nöjd, 
nöjd med vad han gett och tagit, 
han som ömt mej till sej dragit. 

3. Stilla må jag så betvinga 
sinnlighetens överdåd,  
glad åt Gud ett offer bringa  
av min egen viljas råd, 
i hans kraft mot högmod kämpa, 
avund kuva, vrede dämpa. 

4. Stilla må jag livet föra 
så i handling som i ord,  
aldrig må jag illa göra  
någon själ på denna jord. 
Bygga upp, ej riva neder, 
är en kristens plikt och heder. 

5. Stilla jag mitt kors må bära 
och gå fram i Kristi spår. 
Allt umbära, allt uthärda 
genom honom jag förmår. 
Snart den korta prövotiden 
är med all sin nöd förliden! 

6. Stilla må jag Herren bida, 
tyst och trogen göra väl 
och se dagens timmar skrida 
aktsam om min dyra själ.
Snart är sista timmen slagen 
och min själ ifrån mej tagen. 

7. Stilla komme, varmt välkomna
vare dagens slut och lön;  
stilla må i Gud jag somna  
från min sista aftonbön,
som, när här den måste brytas, 
får i himmelsk lovsång bytas. 

8. Stilla må min kropp få gömmas 
i den tysta jordens famn; 
må det rum av världen glömmas 
där jag vilar utan namn: 
rum och namn väl Herren känner, 
då han ropar sina vänner.


Text: Johan Olof Wallin 1818 (39 år), bearb. 
Musik: 1697 års koralbok


J O Wallin:

Inga kommentarer: