tisdag 4 juli 2017

143 Fast utan egen kraft jag är




1. Fast utan egen kraft jag är
att tro på dig, min Gud,
du blev för mig oändligt kär
när Ordets kärleksbud
mig kallade och gav mig kraft
att lita helt på dig;
den tro jag aldrig förut haft
din Ande skänkte mig.

2. Som du en gång mig kallade,
du också höll mig kvar.
Du gav mig ljus och helgade
det barn i tron jag var.
Du lät mig inte glida bort
från nådens trygga grund:
det under du med mig har gjort
i dopets stora stund.

3. Så kallar och församlar du
igenom Kristi ord
i gångna tider, liksom nu,
från otrons dunkla jord
ett heligt folk, en kristenhet;
där har mitt hem jag fått
bland helgon, som till salighet
i Andens kraft har gått.

4. Där skänker du oss dag för dag
en rik förlåtelse.
Där väntar med de trogna jag
din uppenbarelse,
den dag de döda skall stå opp
vid klang av domstrumpet
och Kristi kyrka når sitt hopp
i Guds Treenighet.


Text och copyright: Christian Braw (fritt efter Martin Luthers förklaring till tredje trosartikeln), publicerad med tillstånd

Inga kommentarer: